Kematian suatu peringatan


-kenangan bersama Ust Khairul


“Ustaz tu bangunan apa banyak-banyak tuh…” soalku kepada Ust. Khairul (tourist guide kami kat Mesir) tatkala melihat bangunan yg seakan-akan rumah tegak berdiri menghiasi padang pasir shara… “oh, yg tu hotel” jawab ustaz selamba… sejenak kemudian kalamnya disambung “hotel sementara sebelum ke padang mahsyar..”

Satu ungkapan yang ringkas namun…menggetarkan… itulah serba sedikit perbualan semasa kami sama2 bermusafir ke bukit Sinai…minda pantas menganalisis dan berfikir..Hotel?...benarkah alam barzakh yg pasti akan kita diami itu merupakan hotel bagi kita ataupun sebaliknya…penjara sblm penjara yg lebih dahsyat & tidak mampu digambarkan oleh mana2 aqal manusia… Astargfirullah.. Ya Allah layakkah diriku ini utk meraih jannahmu….

Ayuh sama-sama kita renungi surat cinta yang Allah berikan kepada kita, hamba-Nya melalui utusan-Nya yg mulia, Nabi Muhammad s.a.w.. Allah menyayangi kita semua, buktinya ialah Allah tidak pernah putus mahupun jemu dalam mengurniakan nikmat-Nya kepada kita meskipun seseorang itu kufur terhadap-Nya ..dan kerana kasih-Nya jualah Dia memberikan peringatan demi peringatan agar kita tidak leka dan tidak tersasar dari kehidupan..

26. Sedarlah (janganlah mengutamakan dunia dan melupakan akhirat. ingatlah akan hal orang Yang hendak mati) apabila rohnya sampai ke pangkal kerongkong,
27. dan (orang-orang Yang hadir di sisiNya heboh) berkata: "Siapakah Yang dapat menawar jampi (dan mengubatnya)?"
28. dan ia sendiri yakin, Bahawa Sesungguhnya saat itu saat perpisahan;
29. serta kedahsyatan bertindih-tindih;
30. (maka) kepada Tuhanmu lah - pada waktu itu - Engkau dibawa (untuk menerima balasan).
31. (oleh sebab orang Yang kufur ingkar tidak percayakan hari akhirat) maka ia tidak mengakui kebenaran (yang Diwajibkan meyakininya) dan ia tidak mengerjakan sembahyang (yang difardhukan mengerjakannya)!
32. akan tetapi ia mendustakan, dan berpaling ingkar!
33. kemudian ia pergi kepada keluarganya Dengan berlagak sombong megah.
34. (Wahai orang Yang kufur ingkar!) sudahlah dekat kepadamu kebinasaanmu, sudahlah dekat!
35. kemudian api nerakalah lebih layak bagimu, lebih layak.
36. Patutkah manusia menyangka, Bahawa ia akan ditinggalkan terbiar (dengan tidak diberikan tanggungjawab dan tidak dihidupkan menerima balasan)?
37. Bukankah ia berasal dari air mani Yang dipancarkan (ke Dalam rahim)?
38. kemudian air mani itu menjadi sebuku darah beku, sesudah itu Tuhan menciptakannya, dan menyempurnakan kejadiannya (sebagai manusia)?
39. lalu Tuhan menjadikan daripadanya dua jenis - lelaki dan perempuan.
40. Adakah (Tuhan Yang menjadikan semuanya) itu - tidak berkuasa menghidupkan orang-orang Yang mati? (tentulah berkuasa)!
(Al-Qiyamah:26-40)

Persoalannya, setinngi manakah kita meletakkan cinta Allah dalam hati kita, moga dapat menjadi mau'izhoh (peringatan) yang berguna dalam hidup kita.. (terutama diri ini..) moga kita memiliki hati yang sensitif terhadap kematian.. sabda Ar-Rasul s.a.w "Cukuplah mati itu sebagai peringatan"

p/s: azam tak nak guna tulisan sms lepas ni (martabatkan Bahasa Melayu.he..he..)


1 ulasan:

Unknown berkata...

Wah! Hebat~

Anda juga melakukan kempen memartabatkan bahasa malaysia! Satu tabik untuk anda...

Hehehe... =)